קורס גישור לרבנים ומנהלים תורניים

גם ככה פונים אליך ליישב מחלוקת,
אז בוא להיות כתובת מקצועית העוזרת לאנשים ושאליה באים להתייעץ.
בוא ללמוד כיצד כלי הגישור יעזרו לך להגיב נכון, ויסייעו לך בעבודתך היום יומית כרב ומנהל.

נגן וידאו

מה נלמד בקורס הגישור?

נעים מאוד,
שמי ערן משה מרגלית, רב ומגשר.

אחרי מעל עשור שנים של הכשרת מאות רבנים בקורסי גישור ובסדנאות, החלטתי להנגיש את הידע והניסיון שנצבר בצורה מרוכזת וקצרה, כדי להגיע לכל רב ומנהל תורני ולאפשר להם להכיר, ללמוד, להתנסות, ולדעת את כלי הגישור, על מנת להיות טובים יותר – ולעזור לך להיות כתובת ליישוב מחלוקות.

לפני למעלה מ15 שנה (בהיותי רב יישוב) הצטרפתי עם קבוצת רבנים ללמוד קורס גישור מסמיך מטעם מוסדות 'בית אריאל בירושלים'. לאחר שלמדתי את הקורס הרגשתי שרכשתי 'שפה' וקבלתי כלים שעזרו לי להבין בצורה עמוקה ושלמה יותר את האנשים עמם באתי במגע. כך, כרב יישוב צעיר (כרמי צור בגוש עציון), יכולתי לעזור בצורה טובה יותר לאנשים, וכן להבין למה אנשים מתנגדים להצעות שלי וכיצד לתת לכך מענה ולרתום אותם.

שנה לאחר מכן למדתי 'גישור משפחה'. הרגשתי עם עצמי, שתחום הגישור מתאים לי, היכולת להקשיב לאנשים, לשאול שאלות, המוכנות לחיות בחוסר וודאות עד להשגת הסכם הייתה טבעית– וכך קבלתי החלטה להשקיע כספים בנושא וללמוד את הנושא בצורה מקצועיות בקורס פרקטיקום בו התחלנו לגשר בתיקי אמת שהתקבלו מבית משפט.

לאחר מכן התחלתי לרכז את נושא הגישור במוסדות בית אריאל, והתחלתי לאמן בקורסי גישור. ובהמשך להנחות קורסי גישור בהם בחסדי ה' הסמכתי מאות מגשרים.

לאורך השנים נפגשתי עם אנשים שונים; עם מאות רבנים ודיינים, עם מגשרים במרכזי גישור בקהילה, עם מפקדים בצבא ובמשטרה. ומכל אחד גם למדתי ושמעתי סיפורים ורעיונות.

במקביל לפני למעלה מעשור הקמנו בחסדי ה' את 'משכן שלום', תוך התמקדות בשלושה תחומי עשיה מרכזיים:

התחום הראשון: גישורים בתחום קשרי משפחה. כך זכינו לאורך השנים להיפגש עם מקרים שונים כדוגמת שלום בית, הסכמי גירושין, חידוש קשר בין אמא לבן לאחר נתק; אחים שצריכים לקבל החלטות על הטיפול בהורים המבוגרים, ועוד.

משמח ומרגש אותי לעזור לאנשים ללמוד על עצמם ולהגיע בע"ה להשכנת שלום וסיום של מחלוקת.

התחום השני: ליווי תהליכים רבי משתתפים, וליווי קהילות. מדובר בתחום מרתק ומאתגר שהוא הרבה מעבר לגישור רגיל בין שני צדדים, מדובר בהליך שבו מעורבים אנשים רבים, להנחות מפגשים וערבי שיח, לבנות וללוות צוות שמלווה את התהליך ועוד. במהלך השנים, זכיתי להיות שותף לתהליכים מרתקים, כדוגמת בניית הסכמות בין יוצאי הקהילה האתיופית לקציני המשטרה בעיר להשבת האמון בין הצדדים, זכיתי ללוות ישובים ולעזור להם לקבל החלטות בתחומי קליטה, חינוך ועוד.

התחום השלישי: סדנאות לרבנים, גבאים, מנהלים וחשיפתם לעולם הגישור.

 

בשנה האחרונה, ובמיוחד בעקבות 'משבר הקורונה'  – שבו לא ניתן היה לקיים סדנאות וקורסים בצורה רגילה, חשבתי על דרך שבה ניתן יהי'ה להמשיך ללמוד וללמד גישור, ובצורה גדולה ורחבה יותר כך שנוכל להגיע לכל רב ומנהל לקבל את כלי הגישור להיות מקצועי יותר.

וכך בחסדי ה', לאחר כמה חודשי עבודה מאומצים, של כתיבה והקלטות, עריכות גראפיות ועריכות ווידאו, אנו זוכים לברך על המוגמר ולהודות לה', ולכל מי שהיה שותף בעצה ובעשי'ה.

הנה פירוט השיעורים שיפתחו בפניכם, מיד לאחר ההרשמה: לקורס הגישור הדיגיטלי

בחלק הראשון של הקורס נלמד על – שלום ומחלוקת:

זה חלק הבסיסי בו נדע לזהות ולהבין מה עובר על אנשים בזמן מחלוקת (בין שני אנשים וקהילתית), מה סגנון ההתנהלות שלהם (וגם שלך) בעת מחלוקת, ונלמד מה הם החלופות השונות ליישוב מחלוקות ומה התפקיד של הרב בכל אחת מהן.

בחלק השני של הקורס נלמד את כלי הגישור המרכזיים:

בחלק זה, תקבל את הכלים המרכזיים אותם אנו מלמדים במהלך קורסי גישור ואשר רכזנו בעבורך, כן תרכוש כלים ושפה להקשבה ותקשורת בין אישית מיטבית, ותלמד איך לנהל פגישת יישוב מחלוקת בצורה טובה.

לאחר ההיכרות עם כלי הגישור, נדון בשאלה העקרונית מה יחס היהדות לגישור, ועד כמה יש מקום ביהדות לעידוד של דרכים לפתרון מחלוקת שאינן על פי דיני תורה. ביחידה זו נדבר על היחס לפשרה ולדרכו של אהרון הכהן שהיה משכין שלום.

בחלק השלישי של הקורס נלמד כיצד אפשר ליישם את כלי הגישור הלכה למעשה בתחומי עשייתך המרכזיים כרב:

כך תצא מהקורס (וגם אם כבר בעבר למדת גישור), עם ידע מעשי כיצד ליישם את כלי הגישור בעבודתך.

לקראת סיום הקורס נציג סיפור מקרה – "המרפסת" –  ונבחן כיצד מקרה זה יתברר בשלושה הליכים שונים: בית דין, בוררות וגישור, כך נוכל להבין יותר טוב את ההבדל בין החלופות השונות וכיצד תוכל ליישם את כלי הגישור בעבודתך הרבנית והניהולית.

בסיום הקורס נדבר על תהליכי התמקצעות והסמכות, שיתוף פעולה בין הרב ובין המגשר המקצועי ומרכזי הגישור, סיכום.

חשוב לי ללמוד גישור ככלי למה שאני עושה היום

כיצד נלמד את קורס הגישור:

עד היום לימדתי גישור בקורסים וסדנאות במפגשים חיים, ברוך ה' זכינו להעביר 18 קורסי גישור מסמיך – גישור בסיסי וגישור משפחה, וסדנאות רבות.

 אמנם רבנים רבים אינם מעוניינים לבוא ללמוד בסדנה, אלא מעוניינים ללמוד בזמנים שנוחים להם ובדיסקרטיות, וכן בגלל שבמיוחד בתקופה האחרונה אנשים נכונים ללמוד בצורה מקוונת ולבד, רכזתי את החומר והסיפורים שנצברו ל18 יחידות תוכן המחולקות לסרטונים קצרים, ובהם הרצאה עם מצגת, סיפורי מקרה ותסכיתים.

את הקורס ניתן ללמוד בזמנים שנוח לך, וכן לבחור את היחידות שמעניינות אותך באופן אישי.

בסיום כל יחידה, משולבות שאלות ומשימות ליישום להטמעה והפנמה של הדברים, וכן אפשרות להורדת חומרי העשרה נוספים.

נדרש מחשב עם אינטרנט ורמקולים.

בונוסים

מפגשי הדרכה

כהשלמה לקורס, וכדי לאפשר 'מפגש חי', אני עושה מפגש אחד חי (בזום)  בו תהיה אפשרות לשתף, לשאול שאלות ועוד. במפגש גם אציג דוגמאות ליישום מה שלמדתם.

חומרי העשרה

לחלק מהיחידות צרפנו חומרי העשרה – חוברות, דפי הצעה לשיעורים ופעילויות ועוד.

שאלות ותשובות במייל

בתקופה הראשונה של חשיפת הקורס, יתאפשר לשאול אותי שאלות במייל הפרטי.

למי הקורס מתאים והכרחי

  • רבני קהילות
  • רבני בתי כנסת וגבאים
  • מנהלי מוסדות תורניים
  • הקורס פונה ומתאים גם לרבנים שלמדו בעבר גישור

בקורס תלמד איך ליישם נכון וחכם את מה שאתה כבר למדת בעשייתך!

  • מגשרים ויועצים העובדים עם צבור דתי ורבנים – שרוצים להכיר טוב את העשיה הרבנית ולהעמיק את שיתוף הפעולה עמם

למי הקורס פחות מתאים

  • לאנשים שאין להם סבלנות להקשיב לאנשים אחרים
  • לדיינים מכהנים שכבר רגילים לפסוק את הדין בצורה חתוכה ומתקשים לנהל הליך גישור

חשוב לי ללמוד גישור ככלי למה שאני עושה היום

מה המחיר של הקורס?

קורס גישור מלא בשוק החופשי עולה כמה אלפי שקלים (הוא אינו כולל השלמות לתהליכים קהילתיים ונושאי נוספים שאנו עוסקים בהם בקורס). סדנאות שאנו מעבירים ב'משכן שלום' אף הן עולות לגוף המזמין כסף רב, ולרוב מתמקדות במספר נושאים מצומצם.

בגלל שאני מבין שלא כולם יכולים להגיע אלי לירושלים לקורסים וסדנאות, ובגלל שאני מבין שצו השעה להקל על הרבנים, וכן בגלל שיש רבנים שכבר למדו גישור ו/או עושים זאת בפועל מתוך ניסיון ואינטואיציה ורק רוצים לקבל את הידע והכלים כדי לקרוא לילד בשמו – החלטתי להנגיש את הקורס, ומכיוון שהוא עשוי בצורה מקוונת המחיר הולך להיות 1500 ₪ בלבד.

אמנם מתוך חזון לאפשר לכל רב ובית כנסת לרכוש את הקורס – הוא נמכר במחיר של 750 ש"ח בלבד. 

ביטוח ואחריות

מתוך אמון בתועלת של הקורס בשבילך, ומתוך רצון שכל מי שירכוש את הקורס יהי'ה מרוצה, במידה ומכל סיבה שהיא, תרגיש שהקורס לא מתאים לך, תוכל לפנות תוך שבוע ימים מעת הרכישה, ולבטל את העסקה ולקבל את כספך חזרה (למעט 5% דמי סליקה וטיפול).

אתה מוזמן גם לצפות בסרטון המצורף בהמשך ובו 'טעימה' מהקורס, על מנת שתוכל להתרשם מסגנון הלימוד.

כמו כן, חומרי הקורס יהיו זמינים לצפייה לרוכשים, לכל הפחות למשך שנתיים מיום הרכישה (ייתכן וייכנסו עדכונים ביחידות הקורס).

חשוב לי ללמוד גישור ככלי למה שאני עושה היום

המלצות

שאלות ותשובות

הקורס בהחלט מיועד גם למי שכבר למד גישור; ראשית הוא טוב כחזרה וריענון, שנית, ובעיקר, פגשתי רבנים רבים שהרגישו שהשקיעו זמן וכסף אך לא ידעו ליישם בצורה טובה ונכונה את הידע שצברו בעשייתם – בדיוק לשם כך נבנה הקורס, לאפשר לך לקחת את כלי הגישור ולדעת איך ליישם אותם בצורה מדויקת יותר.

את הדבר הזה, הבנתי לפני כמה שנים, כאשר ידיד שלי, שהנחה קורס גישור לקבוצת רבנים, בקש ממני לבוא למפגש הסיום ולדבר עמם על החיבור שבין הגישור לעולם הרבנות. לאחר שנפגשתי איתם, שיתפו כמה מהרבנים, שבעקבות השיחה הם פעם ראשונה מבינים לעומק איך לחבר את מה שלמדו לעשייה שלהם וכיצד להתבונן במבט של קודש על הקורס.

הקורס ייתן לך כלים איך לעשות זאת בצורה יותר מקצועית, וכן להכיר את תחום הגישור בצורה טובה יותר (ואף מתי ניתן להפנות להליך הגישור וכיצד הוא משרת אותך).

בנוסף, פעמים רבות, ההזדמנות להעמיק להבין את מה שאנו עושים ולתת לו 'שם' מקצועי עושה סדר ומביא ברכה.

הקורס מקנה ידע שתוכל ליישם בחייך האישיים ובעבודתך כרב ומנהל. זאת המתנה הגדולה ביותר שאוכל להעניק לך.

מרגש אותי לשמוע, רבנים בסיום הקורס משתפים כיצד הלמידה הייתה בעבורם תהליך אישי משמעותי; "זה ממש תיקון המידות"; "קבלתי כלים שאני מיישם בבית עם אשתי והילדים"; "זה עוזר בקהילה במפגשים", "בזכות הקורס אני יודע איך להתנהל נכון בתהליך קבלת החלטות משמעותי אצלי בקהילה", ועוד תגובות רבות.

יחד עם זאת למי שחשובה תעודה, וחשוב לעבור תהליך מלא יותר הכולל מפגשים והתנסות, בנינו גם קורס מורחב של 30 שעות הכולל תעודה – לפרטים נוספים לחצו כאן.

בכדי לענות בצורה שלמה על שאלה חשובה זו, צריך להכיר לעומק מה זה גישור. בזה בדיוק עוסק הקורס, ובו גם יחידה שלמה שעוסקת בשאלת היחס לגישור.

משפטי תורת ישראל הם קודש קודשים, ומגלים כיצד תורת ה' מתגלה בתחתיות ארץ, בכלכלה, במסחר ובבין אדם לחברו ועוד.

לצד זה, אנו מאמינים שישנם מצבים רבים בהם הליכה בדרכו של אהרון הכהן שהיה משכין שלום, הינה רצויה ומביאה ברכה לצדדים.

בנוסף, המטרה של הקורס הינה ללמוד כיצד להשתמש בכלי הגישור במצבים רבים ומגוונים, ולא רק במצבי מחלוקת. הקורס יעזור לך להבין אנשים טוב יותר, ובכך לעזור להם, להשפיע עליהם ולהשיג תוצאות טובות יותר.

הקורס הינו אישי (לרבות בת הזוג) ואין להעביר את תכניו לאנשים נוספים, נשמח שתפנה את מי שמתאים לקנות את הקורס במחיר השווה לכל נפש שבו הוא נמכר.

חשוב לי ללמוד גישור ככלי למה שאני עושה היום

גלילה לראש העמוד
דילוג לתוכן