רקע ותחומי השירות

'משכן שלום' הוקם על ידי הרב ערן משה מרגלית על מנת להוות כתובת אמינה ומקצועית לפתרון סכסוכים ומחלוקות, ליצירת מסגרת להדברות ותקשורת בין אישית מיטבית, לבניית הסכמות, לליווי ולייעוץ, הן ליחידים והן לקהילות.

אתם מוזמנים לקרוא ביתר פירוט באתר על כל תחום ותחום וכן ליצור עימי קשר לקבלת פרטים נוספים ולבדיקה כיצד אוכל לשרת אתכם.

השירות ניתן בירושלים, במידת הצורך ניתן לקיים את הפגישות במקומות נוספים ולשלב אנשי מקצוע נוספים.

מהו גישור

הליך הגישור הוא הליך בו הצדדים שבמחלוקת, מקיימים הליך רצוני וחופשי בהנחיית מגשר או מגשרים. מגמת התהליך הינה להביא את הצדדים להבנה עמוקה יותר של המחלוקת, ליצירת אמון, הידברות וקיום דיאלוג ומשא ומתן שבו יועלו אפשרויות והצעות לסיום המחלוקת עד למציאת הפתרון אשר יענה לצרכים המרכזיים של כל צד.

בהליך זה, הצדדים הם אלו שעומדים במרכז, והמגשר הוא המסייע להם להגיע להסכמה, אך הוא אינו יכול להכריע ו/או לכפות עליהם כל החלטה, בכך ישנו שוני מהותי בין הליך הגישור ובין הליך משפטי והליך בוררות.

ההליך הינו סודי וחסוי ולא ניתן להשתמש בדברים שנאמרו במהלך הגישור כראיה בבית משפט.

ההסכם שהושג, לאחר שנחתם, מחייב את שני הצדדים. ניתן אף להעבירו לבית הדין/המשפט ולתת לו תוקף של פסק דין.

הצדדים נפגשים עם המגשר לפגישה, שנמשכת לרוב כשעתיים, ובמידת הצורך נקבעים פגישות נוספות. במהלך הגישור ייתכן והמגשר ייפגש עם כל צד בנפרד.

במדינת ישראל תוקנו תקנות בחוק להגדרת ההליך על היבטיו השונים [סעיף 79, ג – בחוק בתי המשפט התשמ"ד (1984), תקנות בתי המשפט התשנ"ג (1993), ובתקנות בתי המשפט התשנ"ט (1999) ותיקון התשס"ב]

מידע נוסף נמצא בחלק "שאלות ותשובות נפוצות", את/ה מוזמנים לעיין שם.

בלשון העברית, לשון הקודש, המילה "משבר" – הינה מילה הכוללת בקרבה הוראה כפולה של סיכון ונפילה יחד עם הזדמנות לצמיחה ולידה.
האשה הכורעת ללדת "יושבת על המשבר" כאמור בכתוב – "כִּי בָאוּ בָנִים עַד מַשְׁבֵּר וְכֹחַ אַיִן לְלֵדָה" (מלכים ב יט, ג).
יעקב שולח את בניו בזמן הרעב למצרים להביא אוכל, ואומר להם:
"וַיַּרְא יַעֲקֹב כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ"
"וַיֹּאמֶר הִנֵּה שָׁמַעְתִּי כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם רְדוּ שָׁמָּה וְשִׁבְרוּ לָנוּ מִשָּׁם וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת" (בראשית מב א-ב).
כתוצאה מהירידה למצרים זכו הבנים מצד אחד לזכות באוכל ותבואה ולגילוי יוסף ומצד שני התחילה גלות מצרים, גלות שבה עצמה יש סבל ומרירות אך גם רווח וזכיה ב"רכוש גדול".

גישור יהודי

הליכי הגישור ב"משכן שלום" מושתתים על מספר הנחות מוצא מרכזיות:

  • אמון ביכולת של האדם ליטול אחריות ויוזמה.
  • אמון באדם וביושרו – ובמידת הצורך לתקן ולשוב בתשובה.
  • הכרה בערך השלום, ובהבנה כי על ידי המחלוקת והראיה המיוחדת של כל אחד הולכת ונבנית השלמות, ('שלום' מלשון 'שלמות').
  • אמון כי התנגשות של שני כוחות מולידה כח שלישי חדש – ומשום כך ניתן לצמוח מן המחלוקת.
  • אמון כי השכנת שלום הינה דרכו של אהרון והכהן ובמקביל קיימת דרכו של משה רבינו – דרך המשפט, משום כך לעיתים נמליץ לצדדים להגדיר ולהפנות ביחד את השאלות העומדות לדיון – להכרעה דינית.

ההליך עצמו נעשה בצורה המקצועית ביותר, בתפיסת הגישור העצמתית (טרנספורמטיבית)  והוא מתאים לכל גווני האוכלוסייה.

בהליך זה, הצדדים הם אלו שעומדים במרכז, והמגשר הוא המסייע להם להגיע להסכמה, אך הוא אינו יכול להכריע ו/או לכפות עליהם כל החלטה, בכך ישנו שוני מהותי בין הליך הגישור ובין הליך משפטי והליך בוררות.

ההליך הינו סודי וחסוי ולא ניתן להשתמש בדברים שנאמרו במהלך הגישור כראיה בבית משפט.

ההסכם שהושג, לאחר שנחתם, מחייב את שני הצדדים. ניתן אף להעבירו לבית הדין/המשפט ולתת לו תוקף של פסק דין.

הצדדים נפגשים עם המגשר לפגישה, שנמשכת לרוב כשעתיים, ובמידת הצורך נקבעים פגישות נוספות. במהלך הגישור ייתכן והמגשר ייפגש עם כל צד בנפרד.

במדינת ישראל תוקנו תקנות בחוק להגדרת ההליך על היבטיו השונים [סעיף 79, ג – בחוק בתי המשפט התשמ"ד (1984), תקנות בתי המשפט התשנ"ג (1993), ובתקנות בתי המשפט התשנ"ט (1999) ותיקון התשס"ב]

מידע נוסף נמצא בחלק "שאלות ותשובות נפוצות", את/ה מוזמנים לעיין שם.

בלשון העברית, לשון הקודש, המילה "משבר" – הינה מילה הכוללת בקרבה הוראה כפולה של סיכון ונפילה יחד עם הזדמנות לצמיחה ולידה.
האשה הכורעת ללדת "יושבת על המשבר" כאמור בכתוב – "כִּי בָאוּ בָנִים עַד מַשְׁבֵּר וְכֹחַ אַיִן לְלֵדָה" (מלכים ב יט, ג).
יעקב שולח את בניו בזמן הרעב למצרים להביא אוכל, ואומר להם:
"וַיַּרְא יַעֲקֹב כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב לְבָנָיו לָמָּה תִּתְרָאוּ"
"וַיֹּאמֶר הִנֵּה שָׁמַעְתִּי כִּי יֶשׁ שֶׁבֶר בְּמִצְרָיִם רְדוּ שָׁמָּה וְשִׁבְרוּ לָנוּ מִשָּׁם וְנִחְיֶה וְלֹא נָמוּת" (בראשית מב א-ב).
כתוצאה מהירידה למצרים זכו הבנים מצד אחד לזכות באוכל ותבואה ולגילוי יוסף ומצד שני התחילה גלות מצרים, גלות שבה עצמה יש סבל ומרירות אך גם רווח וזכיה ב"רכוש גדול".

יתרונותיו של הליך הגישור

  • בהליך הגישור הצדדים עומדים במרכז התהליך ושולטים בתוצאותיו, הם נמצאים בו מרצונם ויכולים להפסיקו בכל עת במידה ויחושו שהתהליך אינו עונה על צרכיהם.
  • אופי התהליך מתנהל תוך כבוד הדדי, ומאפשר לצדדים לדון וללבן ביחד את הנושאים השונים שעומדים על הפרק. המגשר מוביל את התהליך תוך יצירת ערוץ תקשורת ואמון בין הצדדים וזאת בניגוד להליכים אחרים שבהם פעמים רבות הצדדים ובאי כוחות נגררים למאבקי כוח  והתנצחויות.
  • הליך הגישור הינו חסוי וסודי ואינו מהווה תקדים למקרים ו/או אנשים אחרים.
  • אופיו של התהליך מאפשר לעבור ולדון בנושאים נוספים במידה ויעלו, והוא מאפשר לגבש פתרונות יצירתיים אשר אינם ניתנים להשגה במסגרת התדיינות בהליך משפטי רגיל.
  • הליך הגישור הינו הליך מהיר, יעיל וזול ביחס להליכים אחרים. כמו כן ניתן להתאים את מועדי המפגשים לשעות הנוחות לצדדים (לרבות שעות הערב).